بررسی آثار و احکام بیع سلم در فقه اسلامی و حقوق ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
- نویسنده محمدرضا مروارید
- استاد راهنما حسین کریمی محمدعلی راغبی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1381
چکیده
پژوهش حاضر در موضوع بررسی آثار و احکام بیع سلم در فقه اسلامی وحقوق ایران سامان یافته و در پنج فصل تنظیم شده است. فصل اول ، به بیان کلیات پرداخته شده است ودر این راستا ، معانی اصطلاحات ونیز مبانی اعتبار بیع سلم مورد پژوهش قرار گرفته است .در فصل دوم ، وضعیت تشکیل بیع سلم مورد بررسی قرار گرفته است . در فصل سوم به بیان و بررسی شرایط صحت بیع سلم پرداخته شده است. در فصل چهارم ، احکام بیع سلم مورد توجه قرار گرفته است. نهایتا در فصل پنجم که عنوان خاتمه را بر خود دارد، امتیازات این پژوهش ومشکلات موجود و نیز جمع بندی مختصری از مباحث گذشته را در بر دارد. دربخش ضمائم ، متن قرار صادره توسط مجمع الفقه الاسلامی در موضوع سلم ونیز صورت قرار داد پیش فروش خودرو که در آخرین مبحث فصل چهارم مورد بررسی قرار گرفته آورده شده است.
منابع مشابه
بازپژوهی بیع اموال غیرمادی در فقه اسلامی و حقوق ایران
قانون مدنی در ماده 338 به پیروی از گروهی از فقیهان امامی، بیع را به «تملیک عین بهعوض معلوم» تعریف کرده است. ازآنجاکه کلمه «عین» در اصطلاح فقیهان امامی در مقابل «منفعت» و «حق» و از دیدگاه برخی فقیهان اهل سنت در مقابل «دِین» به کار رفته، این سؤال مطرح میشود که آیا اموال غیرمادی هم میتواند در قالب عقد بیع منتقل گردد؟ اگر پاسخ به این سؤال مثبت باشد، میتوان با اجرای احکام و قواعد مربوط به بیع در...
متن کاملبیع سلم در مذاهب اسلامی
عقد سلم یکی از اقسام عقد بیع است که در آن ثمن نقدی پرداخت می شود و مبیع در آینده تهیه شده یا ساخته می شود ودر اختیار مشتری قرار می گیرد . نسبت به تعریف اصطلاحی سلم در مذاهب مختلف ، اختلاف نظر وجود دارد . برخی آن را بیع شئ موصوف در ذمه بالفظ سلم دانسته و برخی آن را خرید مال مدتدار به نقد میدانند. فقها اتفاق دارند براین که عقد سَلَم از نظر شرعی صحیح و جایز است و برای اثبات آن به کتاب، سنت و اجماع...
متن کاملبازپژوهی بیع اموال غیرمادی در فقه اسلامی و حقوق ایران
قانون مدنی در ماده 338 به پیروی از گروهی از فقیهان امامی، بیع را به «تملیک عین به عوض معلوم» تعریف کرده است. ازآنجاکه کلمه «عین» در اصطلاح فقیهان امامی در مقابل «منفعت» و «حق» و از دیدگاه برخی فقیهان اهل سنت در مقابل «دین» به کار رفته، این سؤال مطرح می شود که آیا اموال غیرمادی هم می تواند در قالب عقد بیع منتقل گردد؟ اگر پاسخ به این سؤال مثبت باشد، می توان با اجرای احکام و قواعد مربوط به بیع در ...
متن کاملمطالعه تطبیقی بیع وفا در فقه مذاهب اسلامی و حقوق ایران و افغانستان
بیع وفا که «بیع جایز»، «بیع امانت» و «بیع عهده» هم نامیده شده، نهادی است که در اواخر قرن پنجم هجری در فقه اهلسنت شهرت یافته است و در خصوص ماهیت و احکام آن اختلافنظرهای شدیدی وجود دارد. در فقه امامیه از آن تحت عنوان «بیع شرط»، «بیع خیاری» یا «بیع الخیار» سخن به میان آمده است. بیع وفا از نظر پیشینه فقهی و برخی احکام، با بیع شرط تفاوت دارد؛ از جمله میتوان به لزوم توقیت خیار به یک زمان معین در...
متن کاملماهیت گارانتی، آثار و احکام آن از منظر فقه امامیه و حقوق ایران
گارانتی کالاها در تجارت از جلوه ویژهای برخوردار است که نوع و مدت آن در اراده خریدار جهت ابتیاع کالاها، نقش بسزایی دارد. گارانتی یا ضمانتنامه اگر چه به صراحت در متون فقهی مطرح نمیباشد ولی زیر عنوان ضمان از دیرباز مورد بحث علما و فقهای اسلامی بوده است. ضرورت رضایت مشتری یا مصرف ننده کالا دغدغه دوسویه مولّد و خریدار است که با هدف سود و بهره بیشتر مطرح میشود و علما و فقهای اسلامی نیز نظریات مت...
متن کاملاحکام خاصه خیار عیب در عقد بیع از منظر فقه امامیه و انطباق آن با حقوق موضوعه ایران
یکی از ویژگیهای عقد بیع داشتن خیار عیب است این بدان معنی است : هر عیبی که در مثمن یا مبیع وجود داشته باشد باعث ایجاد خیار می شود ( فسخ ارادی توسط خیار از موجبات قانونی انحلال عقد است که فقها آنرا ملک فسخ عقد نامیده اند . ) که در این صورت مشتری می تواند معامله را فسخ کرده یا ارش را دریافت کند . تشخیص این امر عده ای داوری عرف را ملاک دانسته و بعضی هم کم و زیاد را ناظر به امر عینی تلقی کرده اند . ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه قم
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023